Kulturesk Festival der Künste

Die Grossen Halle der Reitschule Bern wird für drei Tage zum Schauplatz von Installationen, Performances, Stücken und partizipativen Anordnungen. Die Abende kulminieren in einem aufregenden Aftershow-Programm.

16.05.2024 bis 18.05.2024 – Kulturzentrum Reitschule, Grosse Halle, Schützenmattstrasse 7, 3012 Bern

Grafik in verschiedenen Grau- und Rottönen, links steht «festival der künste», in der Mitte «Kulturesk» und rechts «16.–18. mai grosse halle».

Klang und Bewegung. Raum und Erinnerung. Ursprünge und Fiktion.
Vom Körper über die Kartoffel zur Frage, wo Resonanz entsteht: Studierende der Hochschule der Künste Bern zeigen in vierzehn Projekten eine Vielfalt an künstlerischen Visionen. Das Festival ist eine Einladung, die Grenzen zwischen den Disziplinen zu sprengen und gemeinsam neue Wege zu erkunden.

Kuratorium: Maria Luísa Rosa Essig (BA Vermittlung in Kunst und Design), Fiore Despina Streit (Alumna BA Musik Klassik), Filolaos Kougias (BA Musik Jazz), Zhuoni Li (MA Music Pedagogy), Camilo de Feminis (BS Holztechnik).

Kulturesk ist die Studierendenorganisation der Hochschule der Künste Bern. Sie setzt sich für die Anliegen der Studierenden ein.

Programm

Tanzstück (15’)

Körper, Körperform, Körperbild: Mittels Musik- und Bewegungsimprovisation ist ein Tanzstück entstanden, das sich mit Fragen zur Schönheit des Körpers auseinandersetzt und mit den gesellschaftlich vermittelten Werten zu Körperbildern in Beziehung bringt. Kennst du das wiederkehrende Unwohlsein beim Anprobieren einer unpassenden Jeans?

Margaux Wolf

BA Musik und Bewegung – Tanz und Arrangement, Künstlerische Leitung

Jessica Manga

MA Music Pedagogy Jazz – Gesang und Arrangement

Hannah Dal Cero

BA Sound Arts – Harfe, Electronics und Arrangement
 

Performance (40’)

Ein Raum. Zwei Körper. Orangen. 
Risse. Fruchtwasser. Auflösung.
Geteilt. Zerquetscht. Zusammengebracht. 
Es fliesst. Duft. Saft. Stiche.
Eine klingende Orangen Apokalypse.

Jasmin Kirangolu

MA Contemporary Arts Practice

Matthias Joël Müller

MA Music Composition Creative Practice

Unterstützt durch

Regine Schaub-Fritschi

Dozentin Tanz und Bewegung, Theater
 

Installation

Wie gut kennst du deine Mitmenschen wirklich? Über was willst du wirklich reden? Spiel, Stimmen und Sprachen, Raum, Gruppe und Individuum, Einsamkeit, Zugehörigkeit, Gedankenreisen, Ausdrücken, Loslassen, sich abgrenzen, reflektieren, Mitfühlen.

Lara Dömer

BA Fine Arts
 

Musikperformance (45’)

Que signifie sonner? Résonner? Qu’est ce qu’un son? Un bruit? Une vibration?  
Comment ces sons et vibrations interagissent et vivent au travers de corps résonnants, le nôtre mais également n’importe quel matériaux pouvant être mis en résonance. Une exploration de sensation, de sens, de toucher. Ces questions sont le départ de ce projet, une expérience sonore et visuelle au travers de l’utilisation de corps résonnants. Cette commission se compose d’une pièce en trois actes en collaboration avec les compositrices et artistes Charlotte Torres et Sabeth Louise Weibel. Elles jouent avec la musique, les sons mais aussi avec un message critique féministe de la société antérieure et actuelle.

Juliana Santacruz Pinzon

MA Contemporary Arts Practice – artistic lead

Romane Juliette Laura Bouffioux

Alumna MA Music Pedagogy Klassik – artistic lead

Charlotte Torres

Extern – composer

Sabeth Weibel

Extern – designer

Partizipative Installation

Eine Frittenbude, welche ausschliesslich aus Abfall- Material hergestellt und betrieben wird. Mit sogenanntem «Sortierabfall» eines Grossverteilers werden kleine Portionen Pommes-Frites zubereitet, die an das Publikum verschenkt werden. Dabei rüsten und schneiden die Konsument*innen ihre Pommes-Frites selbst.

Roshan Adhihetty

MA Art Education – Künstlerische Leitung

Katarina Tereh

Extern

Elia Schwaller

Extern

Ruben Hollinger

Extern

Multimedia Installation

Who speaks? Who answers? Who listens? Who stays silent? Communication is meant to be the basis of all relationships. The audiovisual performance dia[log] explores the phenomena of translation and isolation. The signals of improvised music and generated visuals enter into a dialogue and influence each other.

The encounter of visual and auditory sensory stimuli creates an expanded space of perception, like the metamorphosis of two- to three-dimensional objects. For the harmony of the auditory and visual to go hand in hand, the synergy of both art forms is needed.

Marco Abisso

MA Music Composition Creative Practice

Matthias Timotheus Gurtner

BA Musik Jazz

Danis Kobilic

BA Musik Jazz

Takuma Miyai

BA Musik Klassik

Victoria Natalia Dvorák

BA Musik Klassik

Luan Marin Palma Villagra

BSc Multimedia Production

Raphael David Wyder

BSc Multimedia Production

Maurice Imani Yvan Ehrensperger

BA Vermittlung in Kunst und Design

Eliot Nemo Bessot

BA Vermittlung in Kunst und Design

Arbër Shala

MA Multimedia Communication & Publishing

Dannong Wu

BA Musik Klassik

Yang Zhan

BA Musik Klassik

Unterstützt durch

Hugo Ryser

Leiter MediaLab/Dozent – Gestaltung und Kunst

Christian Kobi

Dozent Musik

Audiovisual Concert (30’)

AVX-2 is an interdisciplinary project that combines different fields of art. The audiovisual experience contrasts with the sounds and images known from traditional musical performances and has nothing to do with the software and hardware usually used in electronic music. The concert allows the audience to approach the music from all sides and observe the unique instruments in combination with the light installation. This creates a contrast between the dynamic sphere of sound and image and the more static topography.

Szymon Zielinski

Alumnus MA Music Composition Creative Practice

Performative Installation (45’)

NeuroDrive is a concert-length composition that will be realized through a collective initiative at Kulturesk Festival. Inspired by the architecture of Grosse Halle, the project aims to capitalize on the unique features of the venue. Paired with vibrant lighting, it offers an impressive venue that gives off apocalyptic, sci fi, cyberpunk, street art vibes. The purpose of this project is to conceptualize Grosse Halle with all of its unique graffiti through an ensemble of musicians and live electronics within an octophonic speaker setup, projected visuals on the walls of Reitschule and lighting design within a 45 minute audiovisual performance.

Arda Yurdusev

MA Specialized Music Performance Klassik/Research – Projection

José del Avellanal Carreño Alumnus

MA Music Composition Creative Practice – Lights

Lautaro Tesar

MA Music Composition Creative Practice – Live Electronics

Matthias Joël Müller

MA Music Composition Creative Practice – Live Electronics

Mireia Pellisa Martín

MA Music Composition Creative Practice

Simon Benjamin Stoppiello

MA Music Composition Creative Practice

Aya Metwalli

MA Music Composition Creative Practice – Voice

Severin Rush

MA Music Pedagogy Klassik – Percussion

installation vidéo immersive

Au cœur de la nuit, au milieu de la forêt, aux premières lueurs de l’aube ou encore au fil des eaux d‘une rivière sinueuse, s‘inscrit l’atmosphère dans laquelle prennent place les cinq tournages vidéo, présentés par Salomé Victoria Brawand et Mia Exartier. 
Leur série de films offre une immersion captivante dans l‘univers de cinq créatures mythologiques féminines, héritées des riches cultures basque, polonaise et suisse. A travers cette œuvre, les réalisatrices mettent en lumière leurs racines, leurs inspirations et leurs origines respectives.
 

Salomé Victoria Brawand

BA Fine Arts – artistic lead

Mia Elisabeth Marie Exartier

BA Fine Arts – artistic lead

Mathilde Zoé Marie Rusca

BA Fine Arts

Grégory Maret

BA Fine Arts

Marc-Antoine Vouillamoz

BA Fine Arts

Belinda Jasmin Bernet

BA Fine Arts

Samuel Berthoud

extern

Schauspiel (30’)

Wie ziehen wir ein Schiff über einen Berg, mitten im Dschungel? Eine metaphorische Frage, mit der sich das Projekt aufmacht, unsere Leidenschaft und Hingabe als Kunstschaffende auf den Prüfstand zu stellen. Wie weit sind wir wirklich bereit zu gehen?
Zwei Vulkanologen, ein Skiflieger, zwei Skater und ein Kunstflug-Unglück. Das Werk des Filmemachers Werner Herzog bietet dutzende Paradebeispiele für die Bedingungslosigkeit von extremen Charakteren. Und mögliche Antworten auf die Frage: Existieren die besagten Regeln der Kunst, Methoden der Schöpfung?

Maximilian Götte

BA Theater – Künstlerische Leitung

Nicolas Lech

BA Theater – Künstlerische Leitung

Dario Droste

Extern – Technik

Unterstützt durch

Lukas Bangerter

Dozent Theater

Manuela Trapp

Dozentin Theater

Horror Opera Techno

Horror Opera Techno (H.O.T.) is a performance exploring distortedness, hesitation, and feeling weird, navigating the space of its title words, rather than conforming to a rigid form. Inspired by Timothy Morton’s philosophy All Art is Ecological, which envisions an ecological society that welcomes haphazardness, brokenness, irony, and a range of not-nice emotions. The need to be in an ambiguous space. A world of seduction and repulsion rather than authority. Of truthiness rather than rigid true versus rigid false.
The performance embodies a rejection of efficiency, embracing hybridizations and acceptance of the strange.
 

Ana Cristina Duran Garizurieta

MA in Contemporary Arts Practice – Artistic lead

Sarah Vogel Ozorio

MA Contemporary Arts Practice

Paula Luise Günther

BA Musik Klassik

Samina Sofia Molfetta

MA Contemporary Arts Practice

Erwin Sergey Fonseca Aranda

MA Contemporary Arts Practice

Minami Saeki

MA in Contemporary Arts Practice

Anaïs Balmon

Graduated with MA in Contemporary Arts Practice

Sonia Leonne

Extern

Anthony Paccot

BA Musik Klassik

Schwarzweissfotografie eines Gebildes aus papierähnlichem Material mit ausgefransten Rändern.

Audiovisuelle Performance

The project is an audiovisual performance that immerses the audience in the world of the writer’s thoughts. The texts and lyrical words are complemented by light projections and visuals that flow into each other before the eyes of the visitors. Visitors are invited to listen, discover, observe and let their thoughts run wild and free. Comfortable cushions make it possible to completely surrender to the experience and let go.
 

Marion Rothmund

BA Visuelle Kommunikation – Künstlerische Leitung

Jasmin Sonderegger

BA Visuelle Kommunikation – Künstlerische Leitung

Aileen Weber

BA Visuelle Kommunikation – Visuals

Hannah Billich

BA Fine Arts – Text

Louise Meisel

BA Vermittlung in Kunst und Design – Text

Milo Ranft

BA Vermittlung in Kunst und Design – Text

Supported by

Hugo Ryser

Leiter MediaLab/Dozent Gestaltung und Kunst

Music Theater (60')

Swangate, a gathering about bird calls and animatronics is an experience in which the audience is invited to follow us into a fictional universe full of conspiracy theories, dealing with the hypothesis that artificial intelligence has already taken over the world in the form of robotic birds and sound is the only way to communicate with them. As the scene of a ritualistic, ornithological gathering, the classical theater stage transforms into a place of togetherness, of exchanging knowledge, where boundaries between the real and the fake start to blur into each other. Should we follow the path of those who say they hold the truth? Who has the compass that governs our lives?

Bernat Pont Anglada

Alumnus MA Music Composition Creative Practice – COLIBRI

João Pedro Pires Calado

MA Music Performance Klassik – FALCON

Mireia Pellisa Martín

MA Music Composition Creative Practice – PENGUIN

Severin Dornier

Alumnus MA Music Composition Creative Practice – RAVEN

Karolína Jansová

Alumna MA Theater – Scenography

Erwin Sergey Fonseca Aranda

MA Contemporary Arts Practice – Technical assistance

Music, Movement and Visual Aesthetics (25')

IONISATION combines music, movement and visual aesthetics, as a way to enter inside an atomic society. Based on Edgard Varèse's composition, the performers participate in a visual interpretation of the musical elements, exploring the interaction between body and music, and mirroring atomic particles' behavior. Individuals are both unique and part of a collective group. Together, they generate fusion, stability, excitement, cohesion and reaction.

Sarah Delacrétaz

BA Classical Music – Künstlerische Leitung

Natacha Pensuet

BA Classical Music – Künstlerische Leitung

Zhuoni Li

MA Music Pedagogy – Künstlerische Leitung

Alice Paroissien

BA Classical Music – Percussion

Anna Sofia Hostettler

Alimna MA Music Pedagogy – Movement

Aymeric Pasquier

MA Music Pedagogy – Percussion

Camille Cossy

MA Music Performance – Percussion, Costumes

Ido Chae

BA Sound Arts – Soundtracks

Larissa Durisch

BA Mediation in Art and Design – Movement

Léna Carrara

MA Music Pedagogy – Costumes

Lucas Land

BA Classical Music – Soundtracks, Video

Matthieu Hoffmann

MA Music Pedagogy – Percussion

Merle Suter

Alumna Music and Movement – Movement

Nathan Colin

BA Classical Music – Percussion

Oliwia Wilczewska

BA Sound Arts – Movement

Oscar Vaurs

MA Sound Arts / Composition – Soundtracks, Videos

Sarah Delacrétaz

BA Classical Music – Künstlerische Leitung

Natacha Pensuet

BA Classical Music – Künstlerische Leitung

Zhuoni Li

MA Music Pedagogy – Künstlerische Leitung

Alice Paroissien

BA Classical Music – Percussion

Anna Sofia Hostettler

Alimna MA Music Pedagogy – Movement

Aymeric Pasquier

MA Music Pedagogy – Percussion

Camille Cossy

MA Music Performance – Percussion, Costumes

Ido Chae

BA Sound Arts – Soundtracks

Larissa Durisch

BA Mediation in Art and Design – Movement

Léna Carrara

MA Music Pedagogy – Costumes

Lucas Land

BA Classical Music – Soundtracks, Video

Matthieu Hoffmann

MA Music Pedagogy – Percussion

Merle Suter

Alumna Music and Movement – Movement

Nathan Colin

BA Classical Music – Percussion

Oliwia Wilczewska

BA Sound Arts – Movement

Steckbrief

  • Startdatum 16.05.2024
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  • Enddatum 18.05.2024
  • Ort Kulturzentrum Reitschule, Grosse Halle, Schützenmattstrasse 7, 3012 Bern