Dr. Stefan Zumbühl

Profile

Dr. Stefan Zumbühl Professor

  • Address Berner Fachhochschule
    Bern Academy of the Arts
    Konservierung und Restaurierung
    Fellerstrasse 11
    3027 Bern

Publications

  • Stefan Zumbühl, The Rate of Solvent Action on Modern Oil Paint, In: Conservation of Modern Oil Paintings, K.J. Van den Berg, I. Bonaduce, A. Burnstock, B. Ormsby, M. Scharff, L. Carlyle, G. Heydenreich, K. Keune (Eds.), Chapter 36, Springer (2019) 465-474. doi.org/10.1007/978-3-030-19254-9_36

  • Leonie Müller, Annine Wöllner, Stefan Zumbühl, Julia Schultz, Ute Henniges and Irene Brückle, Pressure-Sensitive Tape Removal Revisited, IADA International Association of Book and Paper Conservators, XIVth Congress Warsaw, Preprints, (2019), 25.

  • Stefan Zumbühl, Solvents, Solvation, Solubilization and Solution: The Solubility of Materials – An Introduction for Conservators, Including Solubility Data of Selected Conservation Materials, HDW Publications, Bern (2019).

  • Laura Hendriks, Irka Hajdas, Ester S. B. Ferreira, Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, Gregory D. Smith, Caroline Welte, Lukas Wacker, Hans-Arno Synal, and Detlef Günther, Uncovering Modern Paint Forgeries by Radiocarbon Dating, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America PNAS 2019, https://doi.org/10.1073/pnas.1901540116

  • Mirela Faldey, Karolina Soppa, Harald Theiss, Stefan Zumbühl, Be brave – look back. Hypothetische Rekonstruktion, Umgang mit Überarbeitungen am Beispiel einer Marienskulptur aus der St. Maria Magdalenenkirche in Stierva (Graubünden, Schweiz), «Die Fassung bewahren - Keep Color, Keep Cool» Konservierung und Restaurierung polychromer Bildwerke, Zusammenfassung der Vorträge, Fachtagung der Fachgruppe Polychrome Bildwerke, Verband der Restauratoren VDR (2019) 32-33.

  • Danièle Gros, Ester S. B. Ferreira, Nadim C. Scherrer, Karin Wyss und Stefan Zumbühl: «Sogar mit Goldbronze!» - Beobachtungen zu einer speziellen Maltechnik, In: Hodler malt. Neue kunsttechnologische Forschungen zu Ferdinand Hodler, KUNSTmaterial Band 5, Karoline Beltinger (Ed.), SIK-ISEA, Zürich (2019) 137-157.

  • Patrizia Zeppetella, Stefan Zumbühl, Nathalie Bäschlin, “Then Egg, then Watercolour or Tempera Paints, then Alcohol Resin”: Paul Klee’s Tempera Painting Techniques, In: Tempera Painting 1800-1950: Experiment and Innovation from the Nazarene Movement to Abstract Art, Patrick Dietemann, Wibke Neugebauer, Eva Ortner, Renate Poggendorf, Eva Reinkowski-Häfner, Heike Stege (Eds.), Archetypes Publications, London (2019) 145-151.

  • Nathalie Bäschlin, Stefan Zumbühl, Tempera and Pastels: the Colour Effects created in Paul Klee’s Later Work, In: Tempera Painting 1800-1950: Experiment and Innovation from the Nazarene Movement to Abstract Art, Patrick Dietemann, Wibke Neugebauer, Eva Ortner, Renate Poggendorf, Eva Reinkowski-Häfner, Heike Stege (Eds.), Archetypes Publications, London (2019) 152-161.

  • Mark Richter, Patrick Dietemann, Ursula Baumer, Christoph Steuer, Klaus Rapp, Stefan Zumbühl, Corinna Scherf, Peter Chung, Die romanische Farbfassung der Chorschranken in der Liebfrauenkirche Halberstadt – kunsttechnologische Forschungen zur verwendeten Maltechnik, «Die Fassung bewahren - Keep Color, Keep Cool» Konservierung und Restaurierung polychromer Bildwerke, Zusammenfassung der Vorträge, Fachtagung der Fachgruppe Polychrome Bildwerke, Verband der Restauratoren VDR (2019) 60-61.

  • Laura Hendriks, Irka Hajdas, Markus Küffner, Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, Ester S.B. Ferreira, Detlef Günther, Selective 14C Dating of Paint Components - Two-step Dating of Lead White Paint, Annual Report: Ion Beam Physics ETH Zürich (2018) 56.

  • Laura Hendriks, Irka Hajdas, Ester S.B. Ferreira, Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, Markus Küffner, Leslie Carlyle, Hans-Arno Synal, Detlef Güther, Selective Dating of Paint Components: Radiocarbon Dating of Lead White Pigment, Radiocarbon (2018), doi.org/10.1017/RDC.2018.101

  • Mark Richter, Klaus Rapp, Patrick Dietemann, Ursula Baumer, Stefan Zumbühl, Peter Chung, Christoph Streuer, Kunsttechnologische Untersuchung der ältesten erhaltenen romanischen Farbfassung, In: Kleine Hefte zur Denkmalpflege 13: Romanische Stuckplastik aus der Dorfkirche in Eilenstedt, Landesamt für Denkmalpflege und Archäologie Sachsen-Anhalt – Landesmuseum für Vorgeschichte, Halle (Saale), (2018) 133-150.

  • Nathalie Bäschlin, Stefan Zumbühl, The Hand 1935–36 by Francis Picabia: Crackle
    Lacquer Technique as a Strategy for Dissent, Picasso, Picabia, Ernst: New Perspectives
    Joyce H. Townsend, Annette King, Adèle Wright (Eds.) Archetype Publications London (2018) 96-100.

  • Friederike Steckling, Markus Gross, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Future Prospects of Conservation Treatments with Micro-aspiration Tool, WAAC Newsletter 40-1 (2018) 10-12.

  • Markus Gross, Nadim C. Scherrer, Friederike Steckling, Stefan Zumbühl, Studio Tip: Future Prospects of Conservation Treatments with Micro-aspiration Tool, The AIC Paintings Specialty Group Postprints, 45th Annual Meeting of the American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, Chicago, Illinois, May 28-June 2, Volume 30 (2017) 115-119.

  • Laura Hendriks, Irena Hajdas, Markus Küffner, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Problems Involved with Lead White in Paint – Monitoring of Carbonate Removal Prior to Dating of the Organic Binder, Ion Beam Physics ETH Zurich, Annual Report (2107) 34.

  • Stefan Zumbühl, „Wie geht das?“ - Die Löslichkeit von Materialien: Teil I: Grundlagen der Lösemittelwirkung, Intermolekulare Wechselwirkungen und Lösemitteleigenschaften, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 31-2 (2017) 251-257.

  • Stefan Zumbühl, „Wie geht das?“ - Die Löslichkeit von Materialien: Teil II: Physikalische Grundlagen von Lösungsprozessen und Materiallöslichkeiten, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 31-2 (2017) 258-272.

  • Stefan Zumbühl, „Wie geht das?“ - Die Löslichkeit von Materialien: Teil III: Lösemittelevaluation und Löslichkeitstests, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 31-2 (2017) 273-275.

  • Laura Hendriks, Irka Hajdas, Ester S.B. Ferreira, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Markus Küffner, Lukas Wacker, Hans-Arno Synal, Detlef Günther, Combined 14C Analysis of Canvas and Organic Binder for Dating, Radiocarbon (2017), doi.org/10.1017/RDC.2017.107

  • Stefan Zumbühl, Andreas Hochuli, Nadim C. Scherrer, Balthazar Soulier, Fluorination Technique to Identify the Type of Resin in Aged Varnishes and Lacquers using Infrared Spectroscopy, TECHNART 2017 – Non-destructive and Microanalytical Techniques in Art and Cultural Heritage, Book of Abstracts, ISBN ISBN: 978-84-9082-614-0, University of the Basque Country, Bilbao (2017) 181.

  • Karolina Soppa, Stefan Zumbühl, Manon Léchenne, Anna Myszynski, A Study of Thickened Protein Glue for the Readhesion of Absorbent Flaking Paints with Methylcellulose and Wheat Starch Paste, Gels in the Conservation of Art, L.V. Angelova, B. Ormsby, J.H. Townsend, R. Wolbers (Eds.), Archetype Publications (2017) 96-100.

  • Stefan Zumbühl, Andreas Hochuli, Balthazar Soulier, and Nadim C. Scherrer. Fluorination Technique to Identify the Type of Resin in Aged Varnishes and Lacquers using Infrared Spectroscopy, Microchemical Journal 134 (2017) 317-326.

  • Stefan Zumbühl, Andreas Brändle, Andreas Hochuli, Nadim C. Scherrer, Walter Caseri, Derivatisation Technique to Identify Specifically Carbonyl Groups by Infrared Spectroscopy: Characterisation of Photooxidative Ageing Products in Terpenes and Terpeneous Resins, Analytical Chemistry, 89-3 (2017), 1742–1748.

  • Laura Hendiks, Irena Hajdas, Markus. Küffner, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Ester Ferriera, Radio Carbon Dating of Paintings -14C Analysis of Binding Medium for Artwork Dating, ETH Zürich Annual Report 2016 – Laboratory of Ion Beam Physics (2016) 28.

  • Andrea Arnold, Barbara Spalinger, Vai van den Heiligenberg, Stefan Zumbühl, Pannotypien [sind] unstreitig unter allen Collodiumpositivs die Empfehlenswertesten: Die Pannotypie – ein Transferverfahren auf schwarzem Wachstuch. Zur Geschichte, Technik, Materialität und Schadensphänomenen, Rundbrief Fotografie 23-4 (2016) 29-41.

  • Patrick Dietemann, Wibke Neugebauer, Ursula Baumer, Irene Fiedler, Cedric Beil, Andreas Obermeier, Stephan Schäfer, Stefan Zumbühl, Analysis of Complex Binding Media Combining Chromatographic Techniques, Fluorescent Staining for Proteins and FTIR-FPA Imaging, in: Painting in Tempera, c. 1900, KUNSTmaterial 4, Karoline Beltinger, Jilleen Nadolny (Eds.), Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft SIK-ISEA Zürich, Archetype Publications, Zürich (2016) 183-203.

  • Ester S.B. Ferreira, Karin Wyss, Violaine de Villemereuil, Karoline Beltinger, Federica Marone,
    Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, The Role of Reconstructions in the Identification of a Wax/Resin/Gum Tempera Binder developed by Hermann Urban in 1901 and used by Cuno Amiet in 1902, in: Painting in Tempera, c. 1900, KUNSTmaterial 4, Karoline Beltinger, Jilleen Nadolny (Eds.), Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft SIK-ISEA Zürich, Archetype Publications, Zürich (2016) 205-227.

  • Stefan Zumbühl, Karoline Beltinger, „Ich weiss, dass man mit Öl etwas in dieser Art nicht malen kann“ – Maltechnische Experimente in Tempera von Igor Grabar, Alexej von Jawlensky und Dmitry Kardovsky, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 30-(2016) 167-172.

  • Nina L. Engel, Stefan Zumbühl, An Evaluation of Selected Retouching Media for Acrylic Emulsion Paint, Journal of the American Institute for Conservation, 54-(2015) 224-237.

  • Julie Blanchet, Stefan Zumbühl, Markus Gross, The Cleaning of Waterborne Acrylic Paintings with Macro- and Microemulsions – The Impact of Silicone Solvents and Emulsions on Latex Paint, Poster, Colore e Conservatione – VII Congresso Internationale, Politecnico di Milano, 13-14 November (2015).

  • Ester S.B. Ferreira, Danièle Gros, Karin Wyss, Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, Federica Marone, Faded Shine.... The Degradation of Brass Powder in Two Ninetheenth Century Paintings, Heritage Science 3-24 (2015), DOI 10.1186/s40494-015-0052-3.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Selective Functional Group Transformation to Increase
    the Spectral Selectivity of FTIR Spectroscopy – Derivatisation of Bioorganic Compounds using Gaseous Sulfur Tetrafluoride, TECHNART 2015, Non-destructive and Microanalytical Techniques in Art and Culture Heritage, Catania, April 27-30, Book of Abstracts, (2015) O23.

  • Stefan Zumbühl, Derivatisation Strategies for micro-FTIR and Chemical Imaging FTIR-FPA – Fluorination Reagents to Discriminate Spectral Interferences in Paint Samples, Conference proceedings 11th Infrared and Raman Users Group Conference, 5-7 November, Museum of Fine Arts, Boston (2014) 91-96.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Wolfgang Müller, Derivatisation Technique for Infrared Spectroscopy - Characterisation of Oxidative Ageing Products in Modern Oil Paint, Issues in Contemporary Oil Paint, Van den Berg, K.J., Burnstock, A., de Keijzer, M., Krueger, J., Learner, T., de Tagle, A., Heydenreich, G. (Eds.), Springer Verlag (2014) 213-225.

  • Verena Franken, Gunnar Heydenreich, Elisabeth Jägers, Wolfgang Müller, Jenny Schulz, Stefan Zumbühl, Set Back the Race: Treatment Strategies for Running Oil Paint, Issues in Contemporary Oil Paint, Van den Berg, K.J., Burnstock, A., de Keijzer, M., Krueger, J., Learner, T., de Tagle, A., Heydenreich, G. (Eds.), Springer Verlag (2014) 333-350.

  • Diana Blumenroth, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Wolfgang Müller, Sensitivity of Modern Oil Paints to Solvents. Effects on Synthetic Organic Pigments, Issues in Contemporary Oil Paint, Van den Berg, K.J., Burnstock, A., de Keijzer, M., Krueger, J., Learner, T., de Tagle, A., Heydenreich, G. (Eds.), Springer Verlag (2014) 351-362.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Urs Eggenberger, Derivatization Technique to Increase the Spectral Selectivity of Two-Dimensional (2D) Fourier Transform Infrared Focal Plane Array (FT-IR FPA) Imaging: Analysis of Binder Composition in Aged Oil and Tempera Paint, Applied Spectroscopy 68-4 (2014) 458-465.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Nina L. Engel, Wolfgang Müller, The Kinetics of Dissolution of Varnishes – The Influence of Vapour Pressure on the Rate of Solvent Action, ICOM-CC 17th Triennial Conference Preprints, Melbourne 15-19 September, J. Bridgland (Ed.), Art. 1611, 11pages (2014).

  • Ester S. B. Ferreira, Danielle Gros, Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, Faded Shine …. Use and Degradation of Metal Brass Powder in Two 19th Century Paintings, ChemCH 2014 - Third International Congress on Chemistry for Cultural Heritage, Book of Abstracts, Academy of Fine Arts Vienna (2014) 126-128.

  • Anne Krauter, Stefan Zumbühl, Der „Block Beuys“ aus konservierunsethischer Sicht, In: Die Sanierung der Räume des „Block Beuys“ - Ein Hearing im Hessischen Landesmuseum Darmstadt, Carola Kemme, Klaus-D. Pohl (Eds), Hessischen Landesmuseum Darmstadt (2014), 95-102.

  • Stefan Zumbühl, Parametrization of the Solvent Action on Modern Artists’ Paint Systems, Studies in Conservation 59-1 (2014) 24-37.

  • Floria Segieth-Wülfert, Stefan Zumbühl, Was sagt der Künstler über sein Material – was sagt das Material über den Künstler und sein Werk? In: Jawlensky – neu gesehen, Ingrid Mössinger, Thomas Bauer-Friedrich (Eds), Kunstsammlungen Chemnitz Museum Gunzenhauser, Sandstein Verlag, Dresden (2013) 122-141.

  • Diana Blumenroth, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Wolfgang Müller, Lösemittelsensitivität moderner Ölfarben - Empfindlichkeit synthetisch-organischer Pigmente in Künstlerfarben des 20. Jahrhunderts, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 27-1 (2013) 127-135.

  • Stefan Zumbühl, Ester S. B. Ferreira, Nadim C. Scherrer, Volker Schaible, The Nonideal Action of Binary Solvent Mixtures on Oil and Alkyd Paint: Influence of Selective Solvation and Cavitation Energy, New Insights into the Cleaning of Paintings: Proceedings from the Cleaning 2010 International Conference, Smithsonian Contributions to Museum Conservation 3, Smithsonian Institution Scholarly Press, Washington DC (2013) 97-105.

  • Floria Segieth-Wülfert, Stefan Zumbühl, Sebastian Dobrusskin, Möglichkeiten und Grenzen der Beurteilung gefälschter Kunst – eine Situationsbereicht (nicht nur) aus der Schweiz, Kriminalistik – Unabhängige Zeitschrift für die Kriminalistische Wissenschaft und Praxis 67-1 (2013) 55-62.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Derivatisation Technique for Enhanced FTIR-FPA Imaging – Localisation of Oxidative Ageing Products in Modern Oil Paint, Issues in Contemporary Oil Paint - Book of Abstracts, 28-29 March, Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science, Amerfoort (2013) 59.

  • Jenny Schulz, Verena Franken, Gunnar Heydenreich, Elisabeth Jägers, Wolfgang Müller, Stefan Zumbühl, Set back the Race - Treatment Strategies for Running Oil Paint, Issues in Contemporary Oil Paint - Book of Abstracts, 28-29 March, Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science, Amerfoort (2013) 124-125.

  • Diana Blumenroth, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Wolfgang Müller, Sensitivity of Modern Oil Paints to Solvents – Effects on Synthetic Organic Pigments, Issues in Contemporary Oil Paint - Book of Abstracts, 28-29 March, Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science, Amerfoort (2013) 126-128.

  • Balthazar Soulier, Stefan Zumbühl, Jean-Philippe Echard, Nadim Scherrer, Karin Wyss, Resonanzen vergessener Oberflächen: Lautenfirnisse der Renaissance Teil II, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 26-2 (2012) 462-471.

  • Stefan Zumbühl, „Die wissenschaftliche Kunst Leiber aufzulösen“ – I. Die Bedeutung historischer Lösungstheorien auf moderne Konzepte, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 26-2 (2012) 387-391.

  • Stefan Zumbühl, „Die wissenschaftliche Kunst Leiber aufzulösen“ – II. Grundlagen des Lösungsprozesses und die konzeptionelle Bedeutung für die Konservierungstechnik, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 26-2 (2012) 392-399.

  • Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Naturwissenschaftliche Ergebnisse, In: Degradation an Hinterglasmalerei – Vergleichende materialtechnologische Untersuchungen und Klassifizierung der Schadensbilder an Hinterglasgemälden des 18.Jahrhunderts, Julia Bigler (Herausgeberin), HKB-Forschungsbericht Nr.8, Hochschule der Künste Bern (2012) 65-69.

  • Stefan Zumbühl, Nadim Scherrer, Ester Ferreira, Sandra Hons, Martina Müller, Renate Kühnen, Parviz Navi, Accelerated Ageing of Drying Oil Paint – An FTIR Study on the Chemical Alteration, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 25-2 (2011) 139-151.

  • Stefan Zumbühl, Lösemittelempfindlichkeit von modernen Farbsystemen - Parametrisierung der Lösemittelsensitivität von Öl-, Alkyd- und Acryl-Künstlerfarben, Dissertation, Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart, Fachbereich Kunsttechnologie, Stuttgart (2011).

  • Stefan Zumbühl, Ester S.B. Ferreira, Nadim C. Scherrer, Volker Schaible, „The Non-Ideal Action of Binary Solvent Mixtures on Oil and Alkyd Paint“, Cleaning 2010 – New Insights into the Cleaning of Paintings, Preprints containing the abstracts of the international conference, Valencia 26.-28. May 2010, L. Fuster-Lopez, E.A. Charola, M.F. Mecklenburg, M.T. Domenénech-Carbo (Eds.), Universidad Polytecnica de Valencia and Smithonian Institute, Valencia (2010) 43-44.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, „Die Auswirkungen der morphologischen Strukturveränderungen auf die Materialeigenschaften von Dispersionsfarben“, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 24-1 (2010) 76-87.

  • Stefan Zumbühl, Markus Gross, „Alexej von Jawlensky, Wassily Kandinsky – Eine Künstlerfreundschaft aus materialtechnologischer Sicht“, Reihe Bild und Wissenschaft – Forschungsbeiträge zu Leben und Werk Alexej von Jawlenskys, Band 3, Alexej von Jawlensky Archiv Locarno (2009) 256-263.

  • Stefan Zumbühl, Floria Segieth-Wuelfert, Stefan Wuelfert, „Die Spitze des Eisbergs... – Kunsttechnologie und Fälschungsproblematik“, Reihe Bild und Wissenschaft – Forschungsbeiträge zu Leben und Werk Alexej von Jawlenskys, Band 3, Alexej von Jawlensky Archiv Locarno (2009) 252-255.

  • Stefan Zumbuehl, Nadim C. Scherrer, Alfons Berger, Urs Eggenberger, „Early Viridian Pigment Composition – Characterisation of a (Hydrated) Chromium Oxide Borate Pigment“, Studies in Conservation 54-3 (2009) 149-159.

  • Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbuehl, Francoise Delavy, Annette Fritsch, Renate Kuehnen, Synthetic Organic Pigments of the 20th and 21th Century Relevant to Artist’s Paint: Raman Spectra Reference Collection, Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 73-3 (2009) 505-524.

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Urs Eggenberger, Alfons Berger, Markus Gross, Ester S.B. Ferreira, „Early Viridian Pigment Composition found in Paintings by Van Gogh and Contemporary Artists – Chemical and Morphological Characterisation of a Vitreous (Hydrated) Chromium Oxide Borate Pigment“, Poster presented: Symposium Van Gogh & Contemporaries, Van Gogh Museum and Instituut Collectie Nederland, Amsterdam 14.-15. May (2009).

  • Stefan Zumbühl, „Material Choice in the Context of the Artistic Working Phase – The Use of Synthetic Organic Colorants by Alexej von Jawlensky (1864-1941)”, Preprints, Scientific Workshop at the Doerner Institute München, Germany: Permanent Yellow, Irgazine Red, Heliogen Blue and Co.: Towards an improved micro-identification of synthetic organic pigments and dyestuffs in works of modern art, 12. Sept. (2008).

  • Olga Fuesers, Stefan Zumbühl, „The Influence of Organic Solvents on the Mechanical Properties of Alkyd and Oil Paint“, NDT Database & The e-Journal of Nondestructive Testing, Conference Proceeding, ART2008 – 9th International Conference May 25-30 2008 Jerusalem, www.ndt.net, 219Fuesers.pdf, (2008) 1-14

  • Stefan Zumbühl, Francesca Attanasio, Nadim Scherrer, Wolfgang Müller, Nicolai Fenners, Walter Caseri, „Solvent Action on Dispersion Paint Systems and the Influence on the Morphology - Changes and Destruction of the Latex Microstructure“, Postprints of the Symposium; Modern Paint Uncovered, Tate Modern London, Tom Learner (Ed.), 17-19.May 2006, Tate Modern (2008) 255-266.

  • Floria Segieth-Wülfert, Stefan Wülfert, Stefan Zumbühl, „Der Teufel steckt im Detail – Der Beitrag der Kunsttechnologie bei der Weiterführung des Catalogue Raisonné Alexej von Jawlensky“, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 21-2 (2007) 330-33.

  • Stefan Zumbühl, Olga Fuesers, „The Formation of Protrusions in the Later Works of Alexej von Jawlensky, Poster“, IIC- Conference; The Object in Context – Crossing Conservation Boundaries, Poster summery, In: Contributions to the Munich Congress, 28 August – 1 September 2006, The International Institute for Conservation, London (2006) 309.

  • Olga Fuesers, Stefan Zumbühl, „Vorsicht bei der Beleuchtung! Die spezifische Empfindlichkeit von Spätwerken Alexej von Jawlensky – Untersuchungen zu maltechnisch bedingten Strukturveränderungen“, Reihe Bild und Wissenschaft, Forschungsbeiträge zu Leben und Werk Alexej von Jawlenskys, Band 2 (2006) 103-110.

  • Stefan Zumbühl, Aktive Passivierung der Degradation cellulotischer Strukturgefüge Aspekte zur nichtwässrigen Entsäuerung von textilen Gemäldebildträgern mit Bookkeeper®, Promotionsarbeit, Prof. Volker Schaible, Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart (2005).

  • Stefan Zumbühl, „Illusion mit System – Das Lösemitteldreieck in der Praxis, Aspekte zur Charakterisierung der Wirkung von binären Lösemittelmischungen“, Zeitschrift für Konservierung und Restaurierung 19-2 (2005) 253-262.

  • Stefan Zumbühl, „Physikalische Alterung proteinischer Leime“, VDR-Symoposium; Schichten trennen – Schichtentrennung, 4.-6.März 2005 Köln, Abstract in Tagungsband, (2005).

  • Matthias Läuchli, Stefan Zumbühl, Markus Gross, „Deformationsinhibierung grossformatiger Gemälde – lose und feste Stabilisierung an zwei Objekten von Anselm Kiefer, 3. VDR-Symposium der Fachgruppe Moderne Kunst: Durch Rückschlag zum Erfolg, 3.-4.Dezember 2004, Abstract in Tagungshandbuch (2004) 4.

  • Stefan Zumbühl, Sandra Hons, Johanna von Stockhausen, „Migrationsprozesse freier Fettsäuren in Malmittelfilmen – I) Induzierte Migration durch Wasserdampfpermeation, II) Thermodynamische Migration durch heterogene Dichtefluktuation“, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 18-1 (2004) 61-70.

  • Stefan Zumbühl, Nadim Scherrer, „Aktive Passivierung der Degradation cellulotischer Strukturgefüge – Untersuchungen zur „Entsäuerung“ textiler Gemäldebildträger“, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 17-2 (2003) 387-396.

  • Stefan Zumbühl, Stefan Wülfert, „Das Projekt Datensammlung Jawlensky - Materialanalytik“, Bild und Wissenschaft – Der Umgang mit dem künstlerischen Erbe von Hodler bis Jawlensky, Postprints der Fachtagung vom 14. Februar 2003 an der Hochschule der Künste Bern, Locarno (2003) 83-87.

  • Stefan Zumbühl, „Proteinische Leime – Ein vertrauter Werkstoff? - Aspekte zum feuchtephysikalischen Verhalten von Gelatine“, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 17-1 (2003) 95-104.

  • Christophe Zindel, Volker Schaible, Bernhard Maurer, Stefan Zumbühl, „Bildträger und Maltechnik“, In: Panorama der Murtenschlacht, Stiftung für das Panorama der Schlacht bei Murten 1476 & Panorama Konservierung und Restaurierung GmbH, Freiburg CH (2002) 129-143.

  • Stefan Zumbühl, Stefan Wülfert, „Chemical Aspects of the Bookkeeper® Deacidification of Cellulosic Materials - I: The Influence of Surfactants”, Studies in Conservation 46 (2001) 169-180.

  • Patrick Dietemann, Moritz Kälin, Stefan Zumbühl, Richard Knochenmuss, Stefan Wülfert, Renato Zenobi, „A Mass Spectrometry and Electron Paramagnetic Resonance Study of Photochemical and Thermal Aging of Triterpenoid Varnishes”, Analytical Chemistry 73 (2001) 2087-2096.

  • Patrick Dietemann, Stefan Zumbühl, Richard Knochenmuss, Renato Zenobi, “Aging of Terpene Resins and Varnishes studied by Graphite-Assisted Laser Desorption/Ionisation Mass Spectrometry” Poster; 15th ASMS International Mass Spectrometry Conference, Barcelona 27.Aug.-1.Sep. (2000).

  • Patrick Dietemann, Michael J. Edelmann, Christian Meisterhans, Corina Pfeiffer, Stefan Zumbühl, Richard Knochenmuss, Renato Zenobi, „Artificial Photoaging of Triterpenes Studied by Graphite-Assisted Laser Desorption/Ionisation Mass Spectrometry”, Helvetica Chemica Acta 83 (2000) 1766-1777.

  • Stefan Zumbühl, Richard D. Knochenmuss, Stefan Wülfert: „Rissig und blind werden in relativ kurzer Zeit alle Harzessenzfirnisse, der unsolideste unter ihnen ist der Dammarfirnis, der für Arbeiten von Werth niemals verwendet werden soll. (Heinrich Ludwig 1893)" , Poster am Internationalen Kolloquium; Firnis, Material – Ästhetik – Geschichte, Braunschweig 15.-17. Juni (1998).

  • Stefan Zumbühl, Richard Knochenmuss, Stefan Wülfert, Frédéric Dubois, Michael J. Dale, Renato Zenobi, „A Graphite-Assisted Laser Desorption/Ionization Study of Light-Induced Aging in Triterpen Dammar and Mastic Varnishes“, Analytical Chemistry 70-4 (1998) 707-715.

  • Stefan Zumbühl, Richard Donald Knochenmuss, Stefan Wülfert, „Rissig und blind werden in relativ kurzer Zeit alle Harzessenzfirnisse - Untersuchungen zur oxidativen Degradation von Dammar- und Mastixfilmen“, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 12-2 (1998) 205-219.

  • Stefan Zumbühl, Einfluss der Oxidationsprodukte auf das mechanische Filmverhalten von Naturharzfirnissen, Diplomarbeit, Höhere Fachschule für Gestaltung HFG, Konservierung und Restaurierung, Bern (1996).

  • Leonie Müller, Annine Wöllner, Stefan Zumbühl, Julia Schultz, Ute Henniges, Irene Brückle, Pressure-Sensitive Tape Removal Revisited, IADA XIVth Congress, International Association of Book and Paper Conservators, Warsaw 23-27 September (2019).

  • Joana Devesa, Leslie Carlyle, Maartje Stols-Witlox, Jaap J. Boon, Ana Luisa Fernando, Stefan Zumbühl, Susana Sá, Recipe Analysis, Reconstruction, & Re-enactment: Historical Technological Sources on the Cleaning of Easel Paintings, ICOM-CC Art Technological Source Research Working Group Interim Meeting Reflecting on Reconstruction, CICS - Cologne Institute of Conservation Sciences, Cologne 26-27 September (2019).

  • Stefan Zumbühl, Organic Materials in Stucco Decorations, Stucci e stuccatori ticinesi a Roma - Dalla riscoperta cinquecentesca alla grande tradizione barocca, Istituto Svizzero di Roma, 28 luglio - 3 agosto (2019).

  • Mirela Faldey, Karolina Soppa, Harald Theiss, Stefan Zumbühl, Be brave – look back: Hypothetische Rekonstruktion, Umgang mit Überarbeitungen am Beispiel einer Marienskulptur aus der St. Maria Magdalenenkirche in Stierva (Graubünden, Schweiz), «Die Fassung bewahren - Keep Color, Keep Cool» - Konservierung und Restaurierung polychromer Bildwerke, Fachtagung der Fachgruppe Polychrome Bildwerke, VDR, Technische Universität München 22.-23.März (2019).

  • Patrick Dietemann, Stefan Zumbühl, Binding Media Analysis, Project Symposium: Unwrapping an Icon - Lady in a Fur Wrap and Related Spanish Portraits in the Stirling Maxwell Collection, Glasgow 20-22 February (2019).

  • Stefan Zumbühl, Fluorierungstechnik zur Bestimmung von gealterten Lacken mittels Infrarotspektroskopie, 6th ALPS Day, Institute for Applied Laser, Photonics and Surface Technologies BFH, Hochschule der Künste Bern HKB, Bern 11. September (2018).

  • Laura Hendriks, Irka Hajdas, Ester Ferreira, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Markus Küffner, Leslie Carlyle, Caroline Welte, Lukas Walker, Hans-Arno Synal, Detlef Günther, Selective Dating of Paint Components - 14C Dating of Lead White, The 23rd International Radiocarbon Conference, Trondheim 17-22 June (2018).

  • Diana Blumenroth, Stephanie Dietz, Wolfgang Müller, Stefan Zumbühl, Walter Caseri, Gunnar Heydenreich, Inside the Forgers’s Oven: Identification of Drying Products in Oil Paints During and After Accelerated Drying with Increased Temperature (A Search of Traces), Conference on Modern Oil Paints, Amsterdam 23-25 May (2018).

  • Nathalie Bäschlin, Stefan Zumbühl, Tempera and Pastels – Realizing Color Effects in Paul Klee’s Late Work, International Conference: Painting between 1800 and 1950, Munich 15-17 March (2018).

  • Patrizia Zeppetella, Stefan Zumbühl, Nathalie Bäschlin, “Then Egg, then Watercolor or Tempera Paints, then Alcohol Resin” – Paul Klee’s Tempera Painting Techniques, International Conference: Painting between 1800 and 1950, Munich 15-17 March (2018).

  • Nadim C. Scherer, Stefan Zumbühl, Surfaces and Interfaces in Multilayered Paint Systems – Analytical Challange in Art Conservation Science, 23th SAOG Meeting - Science of Surfaces, Interfaces and Nanostructures, Fribourg 1 February (2018).

  • Karolina Soppa, Stefan Zumbühl, Manon Léchenne, Anna Myszynski, A Study of Thickened Protein Glues for the Readhesion of Absorbent Flaking Paints with Methylcellulose and Wheat starch paste, Gels in Conservation Conference, London 16-18 October, (2017).

  • Laura Hendriks, Irka Hajdas, Ester Ferreira, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Markus Küffner, Lukas Wacker, Hans-Arno Synal, Detlef Günther, A New Approach to Radiocarbon Dating of Paintings, 14th Internationale AMS Conference (Accelerator Mass Spectrometry), Ottawa, 14-18 August (2017).

  • Stefan Zumbühl, Andreas Hochuli, Nadim C. Scherrer, Balthazar Soulier, Fluorination Technique to Identify the Type of Resin in Aged Varnishes and Lacquers using Infrared Spectroscopy, 4th Biennial TECHNART Conference, Bilbao, 2-5 Mai (2017).

  • Stefan Zumbühl, Andreas Hochuli, Nadim Scherrer, Fluorination Technique to Investigate Photooxidative Ageing Products in Bioorganic Resin Materials using FTIR Spectroscopy, 12th Biennial IRUG Conference, Infrared and Raman Users Group, 23-25 Mai, Ormylia Greece (2016).

  • Julie Blanchet, Stefan Zumbühl, Markus Gross, The Cleaning of Waterborne Acrylic Paintings with Macro- and Microemulsions – The Impact of Silicone Solvents and Emulsions on Latex Paint, Poster, Colore e Conservatione – VII Congresso Internationale, Politecnico di Milano, 13-14 November (2015).

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Selective Functional Group Transformation to Increase
    the Spectral Selectivity of Infrared Spectroscopy – Selective Fluorination of Paint Materials, 4th Swiss Raman Users Group Meeting, Hochschule der Künste Bern, 7.Mai (2015).

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Selective Functional Group Transformation to Increase
    the Spectral Selectivity of FTIR Spectroscopy – Derivatisation of Bioorganic Compounds using Gaseous Sulfur Tetrafluoride, TECHNART 2015, Non-destructive and Microanalytical Techniques in Art and Culture Heritage, Catania, 27-30 April (2015).

  • Stefan Zumbühl; Lösemittel in der Konservierung / Restaurierung, Schweizerischer Verband für Konservierung und Restaurierung SKR, Bern, Hochschule der Künste Bern, 27.März (2015).

  • Stefan Zumbühl, Derivatisation Strategies for micro-FTIR and Chemical Imaging FTIR-FPA – Fluorination Reagents to Discriminate Spectral Interferences in Paint Samples, 11th Infrared and Raman Users Group Conference, Museum of Fine Arts, Boston, 5-7 November (2014).

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Nina L. Engel, Wolfgang Müller, The Kinetics of Dissolution of Varnishes – The Influence of Vapour Pressure on the Rate of Solvent Action, ICOM-CC 17th Triennial Conference, Melbourne 15-19 September (2014).

  • Ester S. B. Ferreira, Danielle Gros, Nadim C. Scherrer, Stefan Zumbühl, Faded Shine …. Use and Degradation of Metal Brass Powder in Two 19th Century Paintings, ChemCH 2014 - Third International Congress on Chemistry for Cultural Heritage, July 1-5, Academy of Fine Arts Vienna (2014).

  • Stefan Zumbühl, Interdisziplinäre Strategien bei der Bearbeitung von Werkverzeichnissen - Die Kompetenzen des Restaurators beim Beurteilen von Kunstwerken, 8. Restauratorentag des VDR: Spektrum Restaurierung - Standpunktbestimmung im Zusammenspiel mit benachbarten Disziplinen, Köln 22. November (2013).

  • Stefan Zumbühl, Analysis of Tempera using FTIR FPA Imaging – Investigations Into Early Works by Jawlensky, Donnerstags-Vortäge, Hochschule der Künste Bern 16. Mai (2013).

  • Jenny Schulz, Verena Franken, Gunnar Heydenreich, Elisabeth Jägers, Wolfgang Müller, Stefan Zumbühl, Set back the Race - Treatment Strategies for Running Ol Paint, Issues in Contemporary Oil Paint, Amerfoort 28-29 March, Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science, Amerfoort (2013).

  • Diana Blumenroth, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Wolfgang Müller, Sensitivity of Modern Oil Paints to Solvents – Effects on Synthetic Organic Pigments, Issues in Contemporary Oil Paint Amersfoort 28-29 March, Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science, Amerfoort (2013).

  • Ester S.B. Ferreira, Karin Wyss, Karoline Beltinger, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer: „Analysis of Tempera Paints from around 1900: Part I: FTIR, DTMS and GCMS“, Conservation Science - Third Meeting of the Tempera Group, Munich, 28.-29. Sptember (2012).

  • Stefan Zumbühl, Nadim C Scherrer, Karin Wyss, Karoline Beltinger, Ester S.B. Ferreira: “Analysi of Tempera Paints from around 1900: Part II FTIR/FPA High-Resolution Imaging“, Conservation Science - Third Meeting of the Tempera Group, Munich, 28.-29. September (2012).

  • Stefan Zumbühl, High Resolution FTIR-FPA Imaging on Embedded Paint Microsamples, Annual Analytical Group Meeting of the Swiss Laboratories Dealing with Art and Cultural Objects, Bern 14. Dezember (2011).

  • Stefan Zumbühl, Parametrization of Solvent Action on Modern Artist’s Paint Systems, Getty Conservation Institute GCI, Los Angeles 6.July (2011).

  • Stefan Zumbühl, Ester S.B. Ferreira, Nadim C. Scherrer, Volker Schaible, The Non-Ideal Action of Binary Solvent Mixtures on Oil and Alkyd Paint – Influence of the Cosolvation and Cavitation Energy, Cleaning 2010 – New Insights into the Cleaning of Paintings, Valencia 26.-28. May (2010).

  • Balthazar Soulier, Stefan Zumbühl, Das Bologneser Rot – Untersuchungen der ältesten erhaltenen Lautenüberzüge aus dem 16. Jh., Symposium der Deutschen Lautengesellschaft; Füssen, Norditalien und die Laute – Lautenbau im Füssener Land und in Norditalien während des 15.-18. Jhs., Vernetzungen innerhalb eines Handwerkzweiges durch Migration und verwandtschaftlicher Beziehungen, Füssen 22.-23. May (2010).

  • Stefan Zumbühl, Material Choice in the Context of the Artistic Working Phase – The Use of Synthetic Organic Colorants by Alexej von Jawlensky (1864-1941), Scientific workshop at the Doerner Institute München, Germany; Permanent Yellow, Irgazine Red, Heliogen Blue and Co.: Towards an Improved Micro-identification of Synthetic Organic Pigments and Dyestuffs in Works of Modern Art, 12. Sept. (2008).

  • Olga Fuesers, Stefan Zumbühl, The Influence of Organic Solvents on the Mechanical Properties of Alkyd and Oil Paint, ART2008 - 9th International Conference May 25-30 2008 Jerusalem Israel (2008).

  • Stefan Zumbühl, Anne Krauter: Der Beuys-Block aus konservierungsethischer Sicht, Hearing; Die Sanierung der Räume des „Block Beuys“, Hessisches Landesmuseum Darmstadt, Tagung vom 18./19. April (2008).

  • Stefan Zumbühl, Die Lösemittelempfindlichkeit von Dispersionsfarben - Untersuchungen zu morphologischen Strukturveränderungen durch Konservierungsmassnahmen, Vortrag am Bayrischen Denkmalamt München, 24.Juli (2006).

  • Stefan Zumbühl, Francesca Attanasio, Nadim Scherrer, Wolfgang Müller, Nicolai Fenners, Walter Caseri, The Solvent Action on Dispersion Paint System - The Influence on the Morphology and the Latex Microstructure, Conference; Modern Paint Uncovered, Tate Modern, Getty Institute, National Galery Washington DC, Tate Modern London 16.-19. Mai (2006).

  • Stefan Zumbühl, Physikalische Alterung proteinischer Leime, VDR-Symoposium; Schichten trennen – Schichtentrennung: Untersuchung und Festigung von polychromen Bildwerken, München 4.-6. März (2005).

  • Matthias Läuchli, Stefan Zumbühl, Markus Gross, Deformationsinhibierung grossformatiger Gemälde – lose und feste Stabilisierung an zwei Objekten von Anselm Kiefer, 3. VDR-Symposium der Fachgruppe Moderne Kunst; Durch Rückschlag zum Erfolg, 3.-4. Dezember (2004).

  • Charlotte Hoffmann, Iris Schaefer, Stefan Zumbühl, Ester S. B. Ferreira, Approaching the artist’s intention in 17th century landscape paintings - Colour changes in green glazes containing azurite, ICOM-CC Art Technological Source Research Working Group Interim Meeting Reflecting on Reconstruction, CICS - Cologne Institute of Conservation Sciences, Cologne 26-27 September (2019).

  • Mark Richter, Patrick Dietemann, Ursula Baumer, Christoph Steuer, Klaus Rapp, Stefan Zumbühl, Corinna Scherf, Peter Chung, Die romanische Farbfassung der Chorschranken in der Liebfrauenkirche zu Halberstadt – kunsttechnologische Forschungen zur verwendeten Maltechnik, «Die Fassung bewahren» - Konservierung und Restaurierung polychromer Bildwerke, Fachtagung der Fachgruppe Polychrome Bildwerke, VDR, Technische Universität München 22.-23.März (2019).

  • Stefan Zumbühl, The Solvent Action on Modern Oil Paints, Poster, Conference on Modern Oil Paints, Amsterdam 23-25 May (2018).

  • Pauline Hélou de La Grandière, Jaap Boon, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Investigating Open «Wounds» in a Black Oil Painting from 1960 by Pierre Soulages During the Conservation Process, Poster, Conference on Modern Oil Paints, Amsterdam 23-25 May (2018).

  • Karolina Soppa, Anita Hoess, Matthias Läuchli, Silja Meyer, Thomas Geiger, Nadim Scherrer, Stefan Zumbühl, Tobias Haupt, Can Cellulose Beads save “The Circling of the Planets”?, Poster, Conference on Modern Oil Paints, Amsterdam 23-25 May (2018).

  • Friederike Steckling, Markus Gross, Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Future Prospects of Conservation Treatments with a Micro-aspirator Tool, Poster, American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works AIC, 45th Annual Meeting, Chicago, 28 Mai – 2 June (2017).

  • Nathalie Bäschlin, Stefan Zumbühl, The Hand, 1935/36 by Francis Picabia – Crackle Laquer Technique as a Strategy for Dissent, Poster, Symposium: Picasso, Picabia, Ernst – New Perspectives, Tate London, 25 November (2016).

  • Vai van den Heiligenberg, Stefan Zumbühl, Barbara Spalinger, Andrea Arnold, On the Materiality and Degradation of Pannotypes, Poster, ICOM-CC Photographic Materials Working Group Interim Meeting, Rijksmuseum Amsterdam, 21-24 September (2016).

  • Andreas Hochuli, Stefan Zumbühl, Characterisation of the “Specific Polarity” of Aged Terpeneous Resin Coatings using IR Spectroscopy to Predict the Solubility of Varnish Materials, Poster, ENCoRE Conference and 10th General Assembly, 13.-15. April, Cambridge UK, (2016).

  • Julie Blanchet, Stefan Zumbühl, Markus Gross, The Cleaning of Waterborne Acrylic Paintings with Macro- and Microemulsions – The Impact of Silicone Solventsand Emulsions on Latex Paint, Poster, Colore e Conservatione – VII Congresso Internationale, Politecnico di Milano, 13-14 November (2015).

  • Stefan Zumbühl, Derivatisation Technique for Enhanced FTIR-FPA Imaging – Localisation of Oxidative Ageing Products and Additives in Modern Oil and Tempera Paint, Poster, Symposium: Issues in Contemporary Oil Paint, 28-29 March, Amersfoort, (2013).

  • Stefan Zumbühl, Nadim C. Scherrer, Urs Eggenberger, Alfons Berger, Markus Gross, Ester S.B. Ferreira, „Early Viridian Pigment Composition found in Paintings by Van Gogh and Contemporary Artists – Chemical and Morphological Characterisation of a Vitreous (Hydrated) Chromium Oxide Borate Pigment“, Poster presented: Symposium Van Gogh & Contemporaries, Van Gogh Museum and Instituut Collectie Nederland, Amsterdam 14.-15. May (2009).

  • Stefan Zumbühl, Olga Fuesers, „The Formation of Protrusions in the Later Works of Alexej von Jawlensky, Poster“, IIC- Conference; The Object in Context – Crossing Conservation Boundaries, Munich Congress, 28 August – 1 September 2006, The International Institute for Conservation, London (2006).

  • Patrick Dietemann, Stefan Zumbühl, Richard Knochenmuss, Renato Zenobi, “Aging of Terpene Resins and Varnishes studied by Graphite-Assisted Laser Desorption/Ionisation Mass Spectrometry” Poster; 15th ASMS International Mass Spectrometry Conference, Barcelona 27.Aug.-1.Sep. (2000).

  • Stefan Zumbühl, Richard D. Knochenmuss, Stefan Wülfert: „Rissig und blind werden in relativ kurzer Zeit alle Harzessenzfirnisse, der unsolideste unter ihnen ist der Dammarfirnis, der für Arbeiten von Werth niemals verwendet werden soll. (Heinrich Ludwig 1893)", Poster, Ästhetik – Geschichte, Braunschweig 15.-17. Juni (1998).