Diana Hartig Hugelshofer

Profile

Diana Hartig Hugelshofer Dozentin für Konsumwissensch. & Sensorik

  • Address Berner Fachhochschule
    School of Agricultural, Forest and Food Sciences HAFL
    Abteilung Food Science & Management
    Länggasse 85
    3052 Zollikofen

Activities

  • Consumer Sciences (Education, research and services)

  • Sensory Sciences for Food (Education, research and services)

  • Connection between Consumer and Sensory Sciences (e.g. food processing and food consumption)

  • Hedonic and analytical test methods for diverse food product categories

  • Focus groups and consumer surveys with product evaluation (food, concepts, packaging)

  • Development and evaluation of product concepts

  • Design and implementation of international consumer test setups

  • Development and verification of sensory claims for food

  • Training of specialised sensory panels

Teaching

  • Bachelor studies Food Science

  • Master studies Food, Nutrition & Health

  • CAS International Food Business

  • Holistic product and packaging development

  • Scientific working method and sensory sciences

  • International Food Business

CV

  • 2014-today Academic lecturer for consumer science and sensory
  • 2013-2014 Project support food legislation (honorary office), Stiftung für Konsumentenschutz, Switzerland
  • 2009-2012 Sensory & Consumer Scientist, Nestlé Health Science Research & Development Center, Minneapolis, USA
  • 2001-2006 Sensory Evaluation Specialist, Nestlé Product Technology Center, Konolfingen, Switzerland
  • 2001 (6 months) Internship Sensory Evaluation, Nestlé Nutrition Research & Development Center, Weiding, Germany
  • 2006-2009 Master of Science, Consumer Science, Technische Universität München, Germany
  • 1997-2001 Dipl. Oecotrophologie (interdisciplinary studies food & economy), Hochschule für angewandte Wissenschaften, Hamburg, Germany
  • 1994-1995 Advanced technical college entrance qualification (specialisation nutrition and home economics), Hamburg, Germany
  • 1991-1994 Apprenticeship food & sales, Hamburg & Borkum, Germany

Projects

  • 2019-2022: Innosuisse project "FermPlant" on controlled fermentation of Sauerkraut for improved taste and added value (joint project with Agroscope and Schoeni Finefood AG)

  • 2019-2023: Innosuisse Projekt "Wiesenschwein" (pasture hog): By means of digitalisation, a more animal-friendly livestock breeding will be possible. The research project accompanies the development and implementation of innovative breeding systems including the feeding and researches the meat quality and consumer acceptance of meat from hogs kept with this breeding system.

Memberships

  • Internationale Standardisation Organisation (ISO) Sensory Analyses: Active expert and voting member

  • German Sensory Association (DGSens)

Supervised theses

  • Affentranger Sarah Entwicklung eines Shrub-Getränks 2019

  • Löffel Michaela 5 am Tag – Ursachen eines geringen Früchte- und Gemüsekonsums 2018

  • Ammann Nicole Tofu und seine Konsumenten 2018

  • Mathis Andrea-Peter Zutaten in gefüllten Schokoladeprodukten und ihr Einfluss auf die Kaufentscheidung 2018

  • Bart Alessandra Entwicklung von Sauerkraut-Salaten für den Schweizer Detailhandel mittels Food Pairing-Theorie 2018

  • Mantovani Saskia Konsumentenakzeptanz von Mikrokräutern 2018

  • Ackermann Deborah Nachhaltigkeitslabel – Mehrwert für die Produktkategorie Schokolade 2017

  • Ali Elena Einfache, proteinreiche Produkte für Veganer mit Nahrungsmittelunverträglichkeiten - Entwicklung von veganen Zwischenmahlzeiten ohne Gluten, Soja und Lupinen 2017

  • Masson Agathe Cappuccino ingredients for improvement of foam technological and sensorial properties 2017

  • Novelli Anabella Ingrid Milchschokolade mit regionalem Charakter - Konzeptentwicklung für Schweizer Milchschokolade mit spezifischem, regionalem Milchbezug und mit einem Markenbezug 2016

  • Frei Oliver Die Kartoffel einmal anders! – Dessertkreationen auf Basis von Kartoffeln 2016

  • Jost Stefanie Der Einfluss der Innenraumgestaltung auf die Aufenthaltsqualität in der Gemeinschaftsgastronomie 2016

  • Corajod Marie-Hélène Consumer-based development of sensory claims for the labelling of prepacked food 2017

  • Ackermann Deborah Gemüsekonsum bei Kindern – Wie muss eine gemüsebasierte Zwischenmahlzeit für Kinder sein, damit sie bei ihnen eine höhere Akzeptanz erzielt als das Gemüse selbst? 2018

  • Fuchs Carolin Aufbau und Training eines Sensorikpanels für einen Schweizer Süss- und Backwarenhersteller 2019

  • Ottiger Linda Can objective sensory claims for the labeling of tofu products be based on descriptions provided by consumers? A method comparison to product category milk chocolate 2020

Language skills and intercultural knowledge

  • German - Native or bilingual proficiency
  • English - Full professional proficiency
  • French - Elementary proficiency
  • United States of America
  • Germany
  • Switzerland
  • Egypt
  • South Africa